FAK-systeem maakt verdere groei mogelijk


Gemak en efficiency door webshop

Slagerij Putman in Arnhem staat bekend als een kampioensslager. De vele bekroningen voor de huisgemaakte producten, leveren steeds meer nieuwe klandizie op. Dankzij de aanschaf van het FAK-systeem en de website met webshop, kan de Gelderse slager nog verder doorgroeien. “We hebben overzicht, het scheelt tijd èn het is duidelijk voor de klant.”

Verschillende bestel- en bonnenboekjes voor de Kerst, een papieren agenda voor de bestellingen door het jaar heen en een klapper voor de recepturen. Net als veel andere slagerijen hadden Pepijn Putman en Laura de Kinkelder van slagerij Putman in Arnhem jarenlang hun eigen systeem om de bestellingen van klanten met pen en papier te noteren en te verzamelen.

Met name in de weken voor Kerst waren ze avonden lang bezig om de bestellingen over te typen en in een digitaal bestand te zetten. Op basis daarvan werden productielijsten gemaakt en uitgedraaid. Doordat het aantal klanten en bestellingen groeide, was dit een tijdrovende klus.

Eind vorig jaar stapte het ondernemerspaar daarom over naar het FAK-systeem. De timing was -achteraf gezien - perfect.“Ik was hoogzwanger van onze eerste kind en kon niet meewerken in december”, vertelt slagersvrouw Laura de Kinkelder. De eerste kerstperiode met het nieuwe bestelsysteem verliep vlekkeloos.


Overzicht

“Ik kan me nu al niet meer voorstellen hoe we het ooit zonder hebben gered.” Alles in het FAK-systeem is met elkaar gekoppeld: de twee bestelterminals in de winkel, de drie kassa’s, de weegschalen en de computer in the back office. “Je hebt meteen overzicht: zodra de bestelling is ingevoerd, worden automatisch productielijsten aan gemaakt en weten we wat we moeten inkopen en voorbereiden.”

Met die productie en het ontwikkelen van nieuwe producten, houdt haar partner Pepijn Putman zich bezig. De laatste jaren won Putman veel vakprijzen zoals de titel Worstmakerij van het Jaar 2018. Dat leverde deze kampioensslager veel aandacht in de media en nieuwe klandizie op. “Kijk. We hebben vorige week in een artikel in de Volkskrant gestaan over een rookworstproeverij. Dat zie je meteen terug in een piek in de verkoopcijfers in de dagen erna”, laat de slagersvrouw zien terwijl ze in het FAK-systeem de staafdiagrammen toont.

Dankzij de nieuwe software en het FAK-Systeem, kan de slagerij in Arnhem de klantengroei monitoren en behappen. “We zijn heel hard gegroeid doordat we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd hebben in een nieuwe, eigen huisstijl.” Met de slogan ‘Natuurlijk lekker’ laat Putman zien dat ze groen, lokaal en bewust met het slagersvak bezig is. Dat spreekt steeds meer klanten aan.

Het FAK-systeem is voor die klanten vooral duidelijk en gemakkelijk. Ze hoeven maar een keer hun gegevens door te geven en krijgen een bevestiging per mail als ze online bestellen. In de winkel volstaat het noemen van hun achternaam. Met een druk op de knop, zijn ze terug te vinden en hoeven niet alle gegevens opnieuw worden genoteerd zoals bij het oude systeem.


Vooraf online bestellen

De meeste klanten komen nog steeds naar de Arnhemse slagerij om hun producten af te halen. Sinds de lancering van de nieuwe website met een webshop van FAK-Nederland afgelopen zomer, ziet Laura wel dat er meer mensen vooraf hun bestelling online invullen. Ze komen deze dan later zelf ophalen. Het mes snijdt zo aan twee kanten: “Wij kunnen alles al klaar zetten en de klant wordt snel en efficiënt geholpen.”

Net voor de drukke barbecuetijd losbarstte, was de website gereed. FAK-Nederland nam de inrichting ervan voor haar rekening. “We hebben weinig hoeven doen. Alles is prima geregeld.” De nieuwe website is overzichtelijk voor de klant en voor de slager is er meer gelegenheid om alle barbecuepakketten en huisgemaakte producten te tonen. Dat blijkt zijn vruchten af te werpen. “Ik zie online bestellingen binnenkomen voor een barbecue voor 25 personen zonder dat deze mensen in de winkel zijn geweest. Dat vind ik best bijzonder.”

Om de producten in de webshop er uitnodigend uit te laten zien, maakt de slagersvrouw zelf alle productfoto’s. Daarvoor heeft ze in de personeelsruimte een kleine ‘fotostudio’ in gericht. In een witte fotobox die ze online heeft aangeschaft, fotografeert ze alle producten vanaf een statief op dezelfde manier. “Dat vind ik belangrijk. Het moet netjes ogen.”

De webshop is verder makkelijk in te richten en te bedienen. “Alle winterproducten staan al klaar. Door het plaatsen van een vinkje, maak ik ze zichtbaar.” Wanneer een product niet leverbaar is, is dit met een muisklik aan te passen.

Naast het gebruikersgemak, is Laura zeer te spreken over de service van FAK-Nederland. “Alle medewerkers zijn erg vriendelijk en ze reageren heel snel als je een vraag hebt. Dat is bij andere bedrijven wel eens anders.”

Nog een belangrijk voordeel: het FAK-systeem krijgt regelmatig updates. “Ze luisteren naar de klanten en passen daarna dingen aan.” Het systeem blijft zich zo verder ontwikkelen en verbeteren.


Contact

Meer weten of direct solliciteren? Neem contact met ons op of kom gewoon eens langs voor een bak koffie!



Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur.


T: +31(0)88 432 13 25
info@fak-nederland.nl

Mail ons

Voor een bezoek aan ons kantoor kunt u telefonisch of per mail een afspraak maken.


Goolkatenweg 65
7521 BE Enschede

Bekijk op kaart

Adres voor goederenontvangst
 


Rigtersbleek-Westend 3
7521 RC Enschede

Bekijk op kaart